articol recuperat si postat pe arduinotehniq.com in 01.2016
ORGA DE LUMINI
- articol publicat in almanahul Tehnium '83 -
(materialul original este cel al dlui. Marian VORNICU)
initiere articol in 23.03.2011
In completarea articolului
Ce stim, dar mai ales ce nu stim despre... ORGA DE LUMINI
, prezentam in cele ce urrheaza o schema de orga de lumini destul
de usor de realizat, chiar si de catre electronistii amatori cu
mai putina experienta.
Schema din figura 1 este o orga de lumini cu patru canale care
functioneaza pe baza de triace. In schemele moderne de orga,
triacul ia din ce in ce mai mult locul tiristorului datorita
faptului ca, spre deosebire de tiristor, triacul functioneaza
la ambele alternate ale curentului de retea si prin aceasta
elimina un anumit tremurat al luminii destul de suparator
pentru ochi. Totusi, pentru cei ce nu poseda triace (in tara
noastra se fabrica triace de 3A la 400V), am indicat in
figura 2 modul de inlocuire cu tiristoare.
Montajul din figura 1 se compune dintr-un transformator de
cuplaj Tr.1, care poate fi de la orice aparat de radio de tip
"Mamaia", "Albatros", "Milcov" etc. sau, in lipsa, chiar un
transformator de sonerie. Rolul acestuia este de a izola
amplificatorul la care este cuplata orga de refeaua de 220V.
Cuplarea orgii se face:
- la un amplificator de maximum 20W, direct in paralel cu
difuzorul;
- la radio-picup cu doza ceramica sau magnetofon (mufa de
iesire semnal), prin intermediul unui etaj amplificator
(fig.3) la punctele notate A si B.
Mentionam ca montajul din figura 3 poate functiona independent,
ca etaj de amplificare audio, si pe un difuzor de 4—8 ohmi
impedanta (cuplat in A si B) si poate debita o putere de 1-2W,
suficienta pentru un casetofon sau un magnetofon fara
amplificare proprie. Lucrand in clasa B, tranzistoarele T1 si
T2 trebuie sa fie imperecheate.
Revenind asupra montajului din figura 1, dupa transformatorul
de cuplaj urmeaza un etaj limitator format din R20 si D5—D6
si care taie semnalele prea puternice. Tranzistorul T9
functioneaza ca amplificator de tensiune, in colectorul sau
fiind plasate potentiometrele P1-P4, din care se regleaza
pragul de deschidere a triacelor de pe fiecare din cele patru
canale.
Fiecare din cele patru celule ale orgii de lumini este
prevazuta cu filtre active formate din T2-C5-R4-C4 (analog si
pe celelalte canale), avand rolul de a separa spectrul
semnalului audio in benzi de frecventa pe care functioneaza
fiecare culoare de lumina.
Se recomanda ca trei din cele patru culori sa fie obligatoriu
rosu, verde si violet pentru ca prin aditie (proiectare pe un
ecran alb) sa obtinem tot spectrul de culori. In figura 1 se
recomanda: L1 = rosu, L2 = verde, L3 = violet, iar L4, la
care eventual apar basii, respectiv ritmul, sa fie o lampa
portocalie sau albastru-verzuie, dar al carei fascicul sa nu
fie dirijat pe acelasi panou pe care se intretaie celelalte
trei culori, ci pe un perete sau ecran separat.
Becurile pot fi de 100W, desi daca se folosesc niste
reflectoare (faruri de bicicleta sau orice suprafata
parabolica puterea becurilor poate fi redusa chiar pana la
15-20W.
Tranzistoarete T1, T3, T5 si T7 in montaj repetor pe emitor
asigura curentul necesar deschiderii triacului.
In primarul transformatorului de retea figureaza un filtru
format din C1-C2 si droselul DR1 si care are rolul de a
elimina parazitii produsi pe retea in momentul deschiderii
triacelor. DR1 se va confectiona pe un tor de ferita (sau
eventual o bara), bobinand circa 90 de spire de sarma CuEm
a carei grosime trebuie sa suporte curentul solicitat de
cele 4 becuri.
Mentionam ca orga de lumini nu se pune la masa (mai ales la
aceeasi masa cu cea de la amplificator) si nu se inchide in
cutie metalica. De asemenea, pe cat posibil, tijele
potentiometrelor trebuie sa fie din plastic sau, daca acest
lucru nu este posibil, montarea potentiometrelor sa nu se
faca pe metal, ci pe textolit, iar butoanele sa fie din
plastic. Legatura la masa este bine sa se faca prin
impamantare printr-o priza suco. De asemenea, la depanari
sau reglaje, scoaterea de sub tensiune este obligaterie si
constituie norma de protectie a muncii.
In ce priveste colorarea luminilor, recomandam sa se foloseasca
ecrane de sticla sau de plastic, colorate si situate nu prea
aproape de becuri. Vopsele pentru acoperit becurile nu exista,
iar invelirea lor in hirtie colorata sau celofan nu este
recomandata, deoarece aceste materiale sunt inflamabile si se
aprind usor de la caldura emanata de becuri. Filtrele
fotografice de laborator, datorita marii intensitati de
culoare, nu dau, de asemenea, rezultate.
Bibliografie: OPPERMANN-Katalog 80, editia a II-a.
Intoarcere la pagina principala